Het effect van stress op communicatie

Negatieve stress heeft een heel vervelende impact op onze communicatie. De ene klapt dicht onder spanning terwijl de ander er net dingen uitfloept waar je misschien beter twee keer over nadacht. Nog anderen beginnen onbeholpen te giechelen terwijl hun stem een octaaf hoger schiet van ongemak. Kom dan nog maar eens overtuigend over!

Wat doet dat mechanisme van stress met een mens dat we er zulke zichtbare effecten van ondervinden? Tryangle heeft er een heus trainingspakket rond ontwikkeld en we lichten alvast een tipje van de sluier.

De krokodil in je brein

Kort samengevat: ongezonde stress duwt je in je reptielenbrein waardoor jouw communicatie speelbal wordt van reflexen, automatismen en hormonen. Je rationele filter is in geen velden of wegen meer te bespeuren en het masker van jouw imago valt af. Als jouw persoonlijkheid niet stoelt op authenticiteit, kom je zo al snel in onzeker vaarwater terecht waardoor het mechanisme van stress, dat vaak angstgerelateerd is, zichzelf voedt. Deze vicieuze cirkel is moeilijk te doorbreken. Moeilijk, maar niet onmogelijk!

Wat kan je doen indien je de negatieve impact van stress opmerkt in je communicatie?

Tip 1: Verleg je focus

Angstgerelateerde stress doet ons vaak inzoomen op het gegeven dat het angstgevoel en de spanning veroorzaakt. Zo wordt dat gegeven steeds groter en groter. En bijgevolg nemen ook de gevolgen ervan recht evenredig toe. Net zoals bij een rijvaardigheidscursus, is het de kunst om niet te kijken naar het gevaar, maar je blik te richten op een mogelijk uitweg.

In het geval van communicatie kan het wonderen doen van je bewust te focussen op je ademhaling en de lucht bijvoorbeeld helemaal te volgen van het puntje van je neus tot diep in je longen en helemaal terug. Ook je zintuigen kunnen hierbij helpen. Focus op wat je ziet of hoort rondom jou zodat je een fractie van een moment tot rust kan komen en zo de vicieuze cirkel kan doorbreken.

Tip 2: Benoem wat er gebeurt

Veel te vaak maken we een onderscheid tussen onze leefwereld binnenin en wat we daarvan naar buiten denken te mogen brengen. Zeker in professionele gesprekken zijn we er vaak van overtuigd dat we het strikt zakelijk moeten houden. Stress bespreekbaar maken of uitspreken hoe je je hart voelt pompen of klamme handjes hebt, blijkt daar in ons hoofd vaak geen plaats in te verdienen. Jammer!

Door aan te geven wat er gebeurt, til je je communicatie immers naar een hoger niveau. Een niveau waar oprechte connectie mogelijk is en die je de gelegenheid biedt het relationele aspect binnen Jouw gesprek uit te diepen. Bovendien brengt het ook een van dé vaardigheden van de toekomst bij aan tafel: empathie.

Door te benoemen (“toe te geven”?) wat je voelt, creëer je ook kansen om de communicatie constructief te houden. Een gesprek voeren vanuit verdrukte stress ondervindt meestal effecten van die emotionele staat. Door op te merken wat je ervaart, kan je bewuste actie ondernemen om te vermijden dat het gesprek vastloopt. Zo kan je voorstellen om het gesprek op een later moment te voeren of bijvoorbeeld een glaasje water vragen waardoor je met tip 1 aan de slag kan.

Tip 3: Bereid je voor en oefen, oefen, oefen

Weet jij uit ervaring dat jouw communicatie onder hoogspanning komt wanneer je in de greep komt van stress? Ook in het Nederlands geldt “practice makes perfect”. Een gewaarschuwd man geldt voor twee en een vrouw misschien nog wel voor meer, dus zet die ervaring in om je zo goed mogelijk voor te bereiden!

Heb je een (moeilijke) boodschap te brengen? Schrijf ze uit en lees de tekst net zo vaak tot alle emotie of onzekerheid verdwenen is. Heb je een (vervelende) vraag te stellen? Spreek een aantal VIP’s in jouw leven aan en oefen het gesprekje waarin jij die vraag kan stellen. Kies je woorden zorgvuldig en spreek ze zo vaak uit tot ze vertrouwd beginnen klinken en jij jouw zelfvertrouwen voelt groeien. Elk gesprek dat je voert, is vanaf nu een oefengesprek!

Artikel zoals origineel gepubliceerd voor Tryangle op happinessatwork.blog